MBA گرایش استراتژی
- ارسال شده توسط دانشکده اقتصاد
- دسته بندی گرایش های MBA
- تاریخ 29 دی 1401
گرایش استراتژی دوره MBA
در چند سال گذشته، کسب و کارهایی که به دنبال افراد تحصیل کرده در دوره MBA گرایش استراتژی بودند، بسیار زیاد بوده است و از استخدام این افراد پاسخ خوبی دریافت کردهاند. دنیای ما همیشه مملو از تغییر و تحول است و این موضوع، شاید بیش از هر چیز دیگری در دنیا، موضوع نگرانی و بررسی شرکت ها است. شرکت ها همیشه در این فکر هستند که با تمام تغییرهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیشرفت پایدار داشته باشند و برای همین منظور، همیشه یک تیم استراتژی در شرکت خواهند داشت. کار اصلی یک استراتژیست مثل یک پیشگو است! یک استراتژیست میتواند با استفاده از سیر اتفاقات در یک بازه زمانی، آینده نزدیک را پیش بینی کند و با توجه به این پیش بینی، سیاست های شرکت تعیین خواهد شد. گرایش استراتژی دوره MBA به دانشجویان تفکر استراتژیک مورد نیاز برای مدیریت مؤثر پروژه را میدهد. سرفصلهای دوره MBA گرایش استراتژی شامل برنامه ریزی استراتژیک، کارآفرینی سازمانی، مدیریت تحول سازمانی، تفکر استراتژیک، تحلیل دینامیک سیستمها، یادگیری سازمانی، رهبری سازمانی و غیره است.
ممکن است اینگونه به نظر برسد که دریافت مدرک استراتژی بهعنوان یکی از گرایش های MBA بیشتر بر پرورش مهارت متمرکز است نه توسعه کسبوکار؛ با اینحال کافی است به این واقعیت توجه کنید که چه تعداد از مشاغل در ابتدای راه خود به یک استراتژی مناسب و همچنین طرحی برای اجرای مدام آن استراتژی نیاز دارند. دریافت مدرک در گرایش استراتژی MBA مهارتهای حل مسئله قدرتمندی را در شما ایجاد میکند؛ مهارتهایی که برای محصولات خدمات شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) و سازمانهای بزرگ حیاتی هستند.
هدف دوره MBA گرایش استراتژی چیست؟
هدف این گرایش، ارائه دانش مدیریت استراتژیک کسب و کار، تبیین علل عملکرد برتر و موفقیت پایدار سازمان ها و راه دستیابی به آن ها است. دانشجویان این گرایش می آموزند که چگونه برخی از سازمانها به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست مییابند. همچنین، دانشجویان روش بهکارگیری آموزه های مدیریت استراتژیک برای سازمان خود را فرا میگیرند. گرایش مدیریت استراتژی دوره MBA که حاصل بخشی از دانش نظری و تجربی بشر است، در واقع به دنبال دو پرسش اساسی است: پرسش اول این است که چرا برخی سازمانها از باقی موفقترند و پرسش دوم دربارهی چطورموفقشدن است. نوع سازمان یا شرکت هم در این گرایش مدیریت کسب و کار تفاوتی ندارد؛ موفقیت برای شرکتی خصوصی به معنای سودآوری پایدار است و درمورد سازمانهای دولتی بهگونهای دیگر تعریف میشود. گرایش مدیریت استراتژی MBA هر دوی این موارد را پوشش میدهد.
آگاهی از نظریههای پیشرفته مدیریت استراتژیک و تسلط بر ابزارهای متنوع این حوزه از اهداف این گرایش است. آشنایی با مفاهیم بنیادین مدیریت استراتژیک (مانند ارزش، مأموریت و چشم انداز)، انواع روشهای تحلیل و برنامه ریزی استراتژیک، فرامین و فنون تفکر استراتژیک، مدیریت تحولات اساسی، جاری سازی استراتژی ها، بودجهبندی و کنترل، تصمیمگیری استراتژیک در شرایط عدم اطمینان، مدیریت استراتژیک در سازمانهای چند کسب و کاره و هولدینگ، و مدیریت استراتژیک در سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی موضوعاتی هستند که در دروس طراحی شده برای این گرایش گنجانده شدهاند.
برای برنامه ریزی استراتژیک، رهبری سازمانی، کارآفرینی، مدیریت تحول و پیاده سازی تفکر استراتژیک در سازمان، داشتن مدرک و مهارتهای گرایش استراتژی MBA، لازم است.
شرحکار شغلی برای گرایش استراتژی چیست؟
درمورد بازار کار و آینده شغلی گرایش مدیریت استراتژی دوره MBA میتوان گفت کسی که در این گرایش تحصیل میکند هم میتواند بهعنوان مشاور فعالیت بکند، هم میتواند بهعنوان تحلیلگر مشغول بهکار شود. فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در شرکتها و سازمانهای دولتی و نیز در شرکتهای خصوصی بهعنوان مشاور فعالیت کنند؛ فرقی هم نمیکند درون سازمان و شرکت کار کنند یا بیرون سازمان و شرکت باشند؛ درواقع با گذراندن گرایش استراتژی، میتوانید به عنوان مدیر برنامهریزی استخدام شوید. سمتهایی هم که این دانشآموختگان در آن مشغولبهکار میشوند کارشناس طرح و برنامه و کارشناس استراتژی است. کسانی که در حوزهی مدیریت استراتژی کار میکنند این توانایی را دارند که در صورت داشتن دیگر قابلیتها بهعنوان مدیرعامل نیز نقشآفرین باشند.
کار شما کمک به سازمان برای شناسایی استراتژیها و همچنین تدوین و مکتوبکردن استراتژیها و درنهایت تبدیلشدن استراتژیها به برنامههای اجرایی و انجامدادن آنها درعمل خواهد بود. اگر بخواهیم جمعبندی کنیم دانشآموختگان این گرایش میتوانند مشاوران بیرونی سازمان باشند و در داخل سازمان هم در سمتهای کارشناسی و معاونت طرح و برنامه و دفاتر مدیریت استراتژی و مدیریت عملکرد و دفاتر برنامهریزی و بودجه فعالیت کنند. همچنین میتوانید نقشهای متفاوتی ایفا کنید؛ هم بهعنوان تسهیلکننده، هم بهعنوان تأییدکنندهی استراتژی میتوانید فعالیت کنید. در نقش مدیرعامل و هیئتمدیره نیز برای درستحرکتکردن سازمان در مسیر طراحیشده برای آن و گرفتن تصمیمات استراتژیک از وظایف شما خواهد بود.
ممکن است همچنین دوست داشته باشید
سمینار آشنایی با تحلیل کسب و کار با رویکرد BABOK
تکمیل ظرفیت شد جهت شرکت در سمینار بعدی میتونید فرم زیر را تکمیل کنید سمینار آشنایی با تحلیل کسب و کار با رویکرد BABOK سمینار 2 ساعته بصورت رایگان توسط مرکز آموزشهای آزاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بصورت حضوری برگزار …
کارگاه رایگان روابط عمومی
ثبت نام در این کارگاه تکمیل شد. در صورت تمایل میتوانید جهت کارگاه بعدی، پیش ثبت نام کنید کارگاه آموزشی روابط عمومی کارگاه 4 ساعته روابط عمومی بصورت رایگان توسط مرکز آموزشهای آزاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار می گردد. …
